Kollberget

Turmål.no

Turbeskrivelse:

Fra revgarden på Kvarvet følger du vegen innover langs dyrking(rød merking). Ta til venstre i enden av vegen og følg skilting og merking inn til Kollbergholet. Her går stien delvis i og langsmed ei gammel vatningsveite. Fra Kollbergholet har du flere turmuligheter videre. Til Kollberget (1052 m.o.h) går stien opp mot høyspentlinje og videre innover. Følg merking og skilting .Siste ca 200 m før toppen tar du av stien til venstre og følger varder med rødmerking inn til toppen.Ca 2 timer tur/retur.

Ett av turmåla til Sør-Fron kummune er på Kolberget og klypa finnes i enden av dette turforslag. Sør-Fron kommune har klyppekort og eget turkart for sine turmål, kort og kart hentes på Sør-Fron kommune sitt serviskontoret.

Historie fra området:

Ei vatningsgrøft til Sygard Kjorstad startar i myrområdat her . Vi kan følgje grøfta framover ryggen nord for Stormyra , rundt Atndalshaugen, over Spelarosmyra og Lauvåa til Veslesetera. Paul H. Kjorstad fikk arbeidd grøfta eit par ti-år før århundreskifte. Stigen fra Stormyra til Kollbergholet følgjer grøfta fleire stader.

Veibeskrivelse/ Bomvei/ Parkering:

Sving av på E6 sør for Harpefoss følg Kilevegen oppover til du kommer opp på Kvarvet sving av Kilevegen ved Revfarmen.

Turgradering:

Stien går i lett tereng og er gradert til blå.

GPS Kordinat på turstart: N61 36.420 E9 54.522

Turstart 864 moh.

GPS Kordinat på turmål: N61 37.117 E9 52.620

Turmål 1052 moh.

Lengde på dette turforslag er: 3,4 km.

Filnedlasting av GPX fil på dette turforslag, trykk på link:Link